Kuulemme huolet ja etsimme yhdessä ratkaisuja

Ikääntyvän ihmisen elämässä tulee usein eteen tilanteita ja asioita, jolloin omat neuvot eivät enää riitäkään. Esimerkiksi oma tai puolison vakava sairastuminen tai vaikkapa avioero vanhemmilla päivillä merkitsevät ikääntyvälle uudenlaisia tarpeita palveluille tai tuille, joiden kanssa ei ole mahdollisesti aiemmin elämässä tarvinnut olla lainkaan tekemisissä.

Omat ja läheisten voimavarat voivat olla koetuksella ja jaksamista sopivien palveluiden löytämiseen ilman apua ei aina ole. Netissä on paljon tietoa, mutta mistä pääsisi alkuun ja mihin voi luottaa, pohtii moni ikääntyvä ja ikääntyvän läheinen tykönään. Joskus taasen saattaa huolettaa jo etukäteen tulevaisuus ikääntyessä; nyt tulen toimeen itsenäisesti, mutta miten pärjään, jos toimintakykyni heikkenee?

Silloin voi olla mieltä rauhoittavaa kartoittaa lähitorin palveluohjaajan kanssa erilaisia vaihtoehtoja palveluille ja saada tietoa mahdollisista etuisuuksista jo ennalta.

Me lähitorien palveluohjaajat olemme tukenasi juuri näissä tilanteissa ja kuljemme rinnallasi sekä ohjaamme palveluviidakossa.

Palveluohjauksemme Kyttälän ja Peurankallion lähitoreilla perustuu luottamuksellisuuteen ja luotettavuuteen. Se selvitetään mikä luvataan ja asiaan palataan tarvittaessa varmasti. Keskustelemme ikääntyneen ja heidän läheistensä kanssa ratkaisukeskeisesti, jokaisen voimavaroja huomioiden. Asiakkaan luvalla ja halutessa, voimme myös kirjata tietoa käynnistä sekä sovituista suunnitelmista julkisen terveydenhuollon potilaskertomukseen. Näin tieto siirtyy esimerkiksi asiakkaan omaan terveyskeskukseen ja auttaa muodostamaan kokonaisvaltaisempaa kuvaa ihmisen elämäntilanteesta ja tarvitsemistaan palveluista myös esimerkiksi terveyskeskuslääkärille.

Molemmilta lähitoreiltamme löytyy palveluohjauksemme tueksi Kelan etäpalvelu eli Kelan asiakaspalvelua etäyhteydellä. Etäpalvelupisteissä on asiakastietokone, jonka avulla voi puhua Kelan työntekijän kanssa kuva- ja ääniyhteydellä.

Lähitoreillamme palveluohjaus on ihmisen aitoa kohtaamista; kuulemme huolet ja etsimme yhdessä ratkaisuja mahdollisimman itsenäisen elämän tukemiseen tai ohjaamme tarvittaessa tiiviimmän avun piiriin. Kenenkään ei tarvitse jäädä yksin asioidensa kanssa. Yhdessä olemme enemmän ja yhdessä löydämme ratkaisut.

Kun kysymme palveluohjaustapaamisen loppupuolella ihmiseltä, kykeneekö hän mielestään tämän tapaamisen jälkeen pärjäämään tilanteessa, on lähes poikkeuksetta vastaus meille, että pärjään paremmin tai jopa paljon paremmin. On huojentavaa tietää, että lähitoriemme palveluohjaus on auttanut vuosien varrella tuhansia ikääntyneitä ja heidän läheisiään elämään mielekkäämpää arkea.

Palveluohjausta Kyttälän ja Peurankallion lähitoreilla ikääntyville ja heidän läheisilleen

Palveluohjaukseen Kyttälän ja Peurankallion lähitoreille voi tulla ajanvarauksella tai ilman. Peurankalliolla palveluohjaaja Jennin voi tavata ilman ajanvarausta maanantaisin kello 10–12 ja Kyttälän lähitorilla palveluohjaaja Sinin vastaanotto ilman ajanvarausta taasen tiistaisin kello 10–12. Poikkeavista ajankohdista ilmoitamme kuukausiohjelmissamme.

Ajanvaraukset palveluohjaajille puhelimitse:
Jennille puh. 040 749 9694 ja Sinille 040 573 7615

Lisätietoja toiminnasta löytyy Kyttälän lähitorin ja Peurankallion lähitorin nettisivuilta.

Kyttälän lähitori

kyttalanlahitori@tamperemissio.fi
Tuomiokirkonkatu 22, 33100 Tampere

Kyttälän sairaanhoitaja

pe klo 9-15

Kyttälän palveluohjaaja

ma-pe klo 9-15

Kyttälän fysioterapeutti

Peurankallion lähitori

peurankallionlahitori@tamperemissio.fi
Peurankallionkatu 10, 33230 Tampere

Peurankallion palveluohjaaja

ma-pe klo 9-15

Peurankallion sairaanhoitaja

ke-to klo 9-15

Peurankallion fysioterapeutti

ti & pe klo 9-15