Maltatko kuunnella?
Kuvitellaanpa seuraavanlainen esimerkkitilanne, joka voi olla kärjistetty, mutta jossa on ehkä meille jokaiselle jotain tuttua:
Kohtaat kadulla tuttavasi, jota et ole hetkeen aikaan nähnyt.
– Pitkästä aikaa, mitä sinulle kuuluu? kysyt hymyillen.
– Kiitos, tässähän tämä menee, tuttavasi vastaa vaisusti. Rakas koiramme jouduttiin lopettamaan viime viikolla, se oli sairastellut jo pitkään.
Kyynel pyrkii tuttavasi silmänurkkaan.
– No onpa kurjaa, mutta tiedätkö, että paras lääke ikävään on uuden pennun ottaminen! sinä sanot huolettomasti. – Minä tiedän sen ihan omasta kokemuksestani. Meidän kissamme kun aikanaan kuoli, me otimme heti uuden, emmekä ole vanhaa Mirriä sen jälkeen enää muistaneetkaan, sinä jatkat tietäväisenä.
– Joko olette uutta pentua katselleet?
– No ei kai me nyt vielä, Mustin hihnakin roikkuu vielä naulassa, kun emme ole raskineet sitä laittaa pois, tuttavasi vastaa hämmentyneenä.
Samalla hetkellä kännykkääsi tulee viesti, joten otat puhelimesi esiin ja alat lukea viestiä.
– Odota hetki, vastaan vain nopeasti tähän, sanot näppäillen puhelintasi vauhdilla.
– Noin, sinne lähti viesti. Kaverini peruutti illan tapaamisen. Onpa tylsä juttu, olin niin odottanut sitä, että pääsisin kertomaan kuulumisiani, jatkat hiukan ärsyyntyneenä.
– Mutta hei, olipa hauska tavata, nähdään taas! huikkaat tuttavallesi samalla, kun kiirehdit jo bussipysäkille.
Tuttavasi jää yksin kadulle katsomaan perääsi, ja toinenkin silmänurkka kastuu kyynelistä.
Maltoitko kuunnella tilanteessa? Selvästikään et.
Oliko tuttavastasi kiva nähdä? Luultavasti ei.
Mikä sitten meni kohtaamisessa pieleen? Et malttanut kuunnella, vaan vähättelit tuttavasi kokemusta ja sivuutit sen alkamalla kertoa omasta kokemuksestasi. Et malttanut keskittyä vain kuuntelemaan, vaan siirsit huomiosi muuhun toimintaan vastaamalla viestiin. Et ollut tilanteessa läsnä. Tuttavasi ei tullut kuulluksi.
Kuuntelemisen taito on arvokas taito, joka vaatii kuulijalta empatiaa ja aktiivisuutta: asettumista toisen ihmisen asemaan sekä toisen tunteiden ja tarpeiden tunnistamista, kysymistä ja sanoittamista. Meistä jokainen voi kehittyä kuuntelijana, jos vain omaksuu oikean asenteen ja halun oppia.
Aamukorvan vapaaehtoiset päivystäjät ovat tehneet arvokasta työtä ja kuunnelleet aktiivisesti jo kolmekymmentäkahdeksan vuotta. Aamukorva on erityisesti ikäihmisille suunnattu keskusteluapua tarjoava palvelu, joka vastaa soittoihin aamun varhaisina tunteina vuoden jokaisena päivänä. Vuosikymmenien kuluessa lukuisat soittajat ovat saaneet kokea tulleensa kuulluiksi ja kohdatuiksi, mikä on lisännyt heidän voimavarojaan. Lämmin kiitos kaikille vuosien saatossa omaa aikaansa Aamukorvalle antaneille vapaaehtoisille, olette olleet korvaamattomana tukena soittajille.
Kuunnellaan toisiamme, sen me kaikki osaamme, kun vain hetkeksi pysähdymme!
Minna Putkisaari
Aamukorvan vapaaehtoistoiminnan koordinaattori
Aamukorva on erityisesti ikäihmisille suunnattu keskusteluapua tarjoava palvelu, jossa vapaaehtoiset vastaavat puhelinsoittoihin vuoden jokaisena aamuna klo 6–9. Aamukorvan perusperiaatteisiin kuuluvat nimettömyys ja luottamuksellisuus. Puheluissa keskustellaan arjen tapahtumista, pienistä ja isoista elämän kohokohdista ja haasteista. Lisätietoja Aamukorvan vapaaehtoistoiminnasta: p. 040 759 9399