Peurankallion Lähitori vahvistamassa veteraanien hyvinvointia

Peurankallion Lähitorin henkilöstö soitti Tampereen kaupungin luvalla 70 veteraanille tai hänen omaiselleen keväällä kahdesti. Keskustelut aloitettiin kysymällä, kuinka arki sujuu kotona sekä miten jaksaa. Veteraanit kertoivat esimerkiksi ruoka-, kauppa- ja siivouspalvelun käytöstä sekä liikkumisesta kotona ja kodin ympäristössä. Veteraanien mukaan fyysinen toimintakyky on heikentynyt korona-aikana, kun liikkumista ulkona suositeltiin välttämään ja veteraanikuntoutus on tauolla.
Puheluiden perusteella jokaiselle halukkaalle laadittiin yksilöllinen harjoitusohjelma arjen jaksamisen ja liikuntakyvyn tukemiseen. Jokaista myös motivoitiin omaharjoitteluun kotona. Veteraaneille järjestettiin tarvittaessa kotiin saatavia palveluita. Lisäksi kysyttiin tyytyväisyyttä veteraanipalveluihin. Suurin osa tavoitetuista oli tyytyväisiä tai hyvin tyytyväisiä kaupungin veteraanipalveluihin. Myös Kanttiinitoiminta sai kiitosta ja sitä kaivattiin. 

herrat.jpg

 

Veteraanien kanssa keskusteltiin korona-ajasta. Moni muisteli sodan ajan tapahtumia ja niitä verrattiin nykypäivään. Veteraanit kertoivat kaipaavansa läheisiään ja arkisia asioita, kuten naapureiden ja ystävien tapaamista. Osa vastasi, että pärjää kotona hyvin, mutta veteraanin oma kokemus yksinäisyydestä tuli vahvana esille. Monet kertoivat myös henkisten voimavarojen vähentyneen korona-aikana. Osa veteraaneista herkistyi puhelinsoiton aikana. Veteraaneista huokui siitä huolimatta periksiantamattomuus ja toivo tulevasta.
Veteraanien toiveesta soitot jatkuvat myös kesällä.    

Kesäterveisin,
Lähitorin Jenni ja Satu

Kirjoittajat työskentelevät Peurankallion lähitorilla

Kuva: Peurankallion lähitori / veteraanien kanttiinitoiminta

 

Jaa tämä sivu: